Om maar meteen met de deur in huis te vallen: In Nederland mag iedereen zich coach noemen. Het is geen beschermd beroep. En zo is er geen onderscheid te maken tussen mensen die vinden dat ze anderen kunnen coachen en professionals die vinden, dat ze er voor geleerd hebben. Beide groepen zijn ervan overtuigd, dat ze een ander met behulp van coaching iets te bieden hebben. En elke coach heeft daarin zo zijn of haar eigen aanpak. Van zakelijk, strak tot spiritueel, zweverig – voor elk wat wils.
Er zijn een aantal beroepsverenigingen. Een coach die lid is van een beroepsvereniging heeft zich aan bepaalde regels te houden. Op die manier wordt er gepoogd een soort van kwaliteitswaarborg te creëren. Maar soms zijn heel goede coaches geen lid van een beroepsvereniging, én …. Zijn alle leden van een beroepsvereniging ook automatisch goede coaches?
Wat is een goede coach? Er zijn verschillende antwoorden op deze vraag in omloop, maar in mijn optiek is een goede coach vooral respectvol en integer. Het belang, welzijn en de coachvraag van de cliënt staan voorop. De coach zal er respectvol en integer mee omgaan. Een goede coach zal nog vóór begin van de coaching proberen zijn of haar werkwijze zo uitgebreid aan de cliënt uit te leggen, dat de cliënt zo goed mogelijk kan beoordelen of deze werkwijze bij hem of haar past. Een goede coach luistert én voelt heel intensief en zal dan ook snel opmerken, wanneer een cliënt over zijn of haar grenzen gaat. Soms is het onderdeel van een coachsessie, om de grenzen van een cliënt te verkennen en hier en daar misschien ook op te rekken, om eventueel tot nieuwe inzichten te komen. Juist dan is het heel belangrijk, dat de coach zich van de kwetsbaarheid van de cliënt bewust is en daar rekening mee houdt. Dit is vooral lastig bij groepssessies, omdat er dan meteen ook groepsdruk mee gaat spelen. Een cliënt is dan wellicht veel sneller geneigd om ongewild zijn eigen grenzen te overschrijden. Een goede coach merkt dat op en geeft de ruimte om gevoelens van onbehagen bespreekbaar te maken. En heel soms zal er dan wederzijds besloten moeten worden, dat deze manier van werken voor deze cliënt niet werkt. Beschikt de coach niet over een alternatief, passend, instrumentarium zal de coach-cliënt-relatie dan ook verbroken moeten worden. Een goede coach zal ook dit respectvol en integer afhandelen. En een goede cliënt zal hier respectvol en integer op reageren.
Maar coaching blijft mensenwerk, maar gelukkig hebben cliënten voldoende aanbod, om uit te kunnen kiezen.
(deze mijmeringen ontstonden naar aanleiding van het onderstaande artikel in de Gelderlander van 25 maart 2015)
Dit is op Headdress Coaching herblogden reageerde:
I am a good guy!
De coach zal er respectvol en integer mee omgaan. Een goede coach zal nog vóór begin van de coaching proberen zijn of haar werkwijze zo uitgebreid aan de cliënt uit te leggen, dat de cliënt zo goed mogelijk kan beoordelen of deze werkwijze bij hem of haar past.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Als je een cliënt helder uitlegt hoe je te werk gaat groeit het vertrouwen in jouw manier van coachen. Aansluiting bij een beroepsgroep is een pre (voor het kwaliteitscertificaat) maar goede coaches komen vanzelf boven drijven.
Het is voor cliënten juist moeilijk de spelt in de hooiberg van coaches te vinden in Nederland. Zelf ben ik bezig met ACT-coach om meer in het leven te staan en uit mijn hoofd te komen. Er zijn weinig ACT-coaches in mijn woonplaats dus ik ging mijn lijstje af voor kennismakingsgesprekken. gelukkig vond ik een goede klik en heb nu een goede mentor die me helder en duidelijk begeleid.
Tevens ben ik bezig met midfullness ik denk dat dat een pre is voor een coach hierdoor heeft hij meer zelfinzicht en is geduldiger en rustiger naar zichzelf en anderen. En dat zal ook te zien zijn in het eindresultaat! 🙂
LikeLike